اسب ایرانی

انجمن تبادل نظر پایگاه اطلاع رسانی اسب ایرانی

اسب ایرانی

انجمن تبادل نظر پایگاه اطلاع رسانی اسب ایرانی

نژاد اسب اصیل کرد از طریق آزمایشات ژنتیکی شناسایی می شود

اسب ایرانی - سند همکاری در زمینه شناسایی و ثبت نژاد اسب اصیل کرد ایران میان معاونت فنی فدراسیون سوارکاری کشور و یکی از معتبرترین و مجهزترین مراکز پژوهشی و آزمایشگاهی داخل ایران، نهایی و آماده کار اجرایی شد.

پـس از مـذاکـرات طـولانـی  و طـی مــراحـل مـختلف انجام شـده در یک سال اخیر، بالاخره تفاهمات لازم میان مراکز فوق انجام و پس از عقد تفاهم نامه در ابتدای ماه جاری، قرارداد اجرایی کار نیز، روز گذشته نهایی شد.

طی توافقات انجام شده، فدراسیون سوارکاری کشور موظف شد، تعداد 200 راس از اسب هایی را که بر اساس فنوتیپ نژاد کرد شمرده می شوند، شناسایی و میکروچیپ نموده و نمونه های مورد نیاز را گرفته و به آزمایشگاه ارسال نماید. آزمایشگاه بایستی از طریق دقیق ترین روش های ژنتیکی موجود، خصوصیات ژنتیکی این نژاد را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و پس از مقایسه با سایر نژادها، ابتدا بوجود یا عدم وجود این نژاد را ثابت کرده و  در صورت وجود خالص ترین های این نژاد را مشخص نماید. پس از انتخاب این گروه، اسب های دیگر با آنها مقایسه شده و در صورت تایید ژنتیکی به این جمع اضافه می گردند. اسب های شناسایی شده و مورد تایید به عنوان گله پایـه نژاد کرد ایران شناخته شده و کتاب تبارنامه اسب کرد تشکیل می گردد. پس از بسته شدن کتاب، از آن به بعد فقط تولیدات اسب های ثبت شده در کتاب که با انجام تست انساب، تایید می شوند، به عنوان اسب کرد ثبت و برای آنها شناسنامه صادر می گردد.

مدت اجرای اولیه و تحقیقاتی این طرح در حدود یک است و در صورت موفقیت، برگ زرینی در تاریخ اسب ایران خواهد بود.

در صورت موفقیت این طرح، سایر نژادهای اسب ایران نیز که هنوز در آنها تحقیق ژنتیکی مورد تایید نشده است، از این روش شناسایی و ثبت می گردند.

گروه تحقیق و توسعه اسب ایرانی امیدوار است که با عملی شدن این طرح، آنچه که از نژادهای اصیل و باستانی اسب ایران باقی مانده، ثبت شده و زمینه حفظ آنها فراهم گردد.

 

منبع: بخش خبر سایت اسب ایرانی http://www.persian-horse.ir